Reviews
Auteur: Wilco

Datum: 18-11-2012 21:10

Hitman: Absolution

De ene toptitel is nog maar net achter de rug en de volgende loert alweer om de hoek. Assassin's Creed III, Need for Speed: Most Wanted, Halo 4 en dan hebben we Black Ops II en Far Cry 3 op het moment van schrijven nog niet eens gerecenseerd. Een vloedgolf aan hoge cijfers dendert over ons heen. Zodra de schuimkoppen van deze golf wegtrekken, zien we dat er een kale man in de branding blijft staan. Op zijn achterhoofd vinden we een barcode, waarvan de laatste twee cijfers zijn codenaam verraden. Mag hij meegeteld worden in de lijst van toptitels? We komen er vanzelf achter!

Het heeft zes en half jaar geduurd; toch pakken we de draad op waar het voorgaande deel is gestopt. Het allereerste wat je ziet en hoort na het opstarten van de game is de naam die nog steeds door je kale hoofd spookt: Diana Burrows. Zij is de vrouw die ervoor heeft gezorgd dat je kon ontkomen tijdens de climax van Blood Money. Je nieuwe opdrachtgever verzoekt je om haar om te brengen. Op het moment dat ze ten val komt nadat je een kogel door haar hoofd wilde schieten, geeft ze aan dat je haar moet beloven zorg te dragen voor een klein meisje. Zowel je nieuwe handler als een groep slechteriken zit achter het kind aan en geen van beiden mag haar in handen krijgen. Agent 47 belooft dat.

Dit deel is veel persoonlijker en intiemer dan elk ander deel in de serie. Het verhaal speelt een meer verbindende rol in de gebeurtenissen die plaatsvinden. Missies sluiten allemaal (bijna) naadloos op elkaar aan. Als lijm om deze missies te verbinden, gebruikt IO Interactive veel meer cutscenes. Het filmisch maken van dit nieuwe deel zorgt ervoor dat sommige zaken wat vastomlijnder zijn en dat uitkomsten af en toe worden ingevuld. Dit wil niet zeggen dat Hitman zijn charmes en vrijheden verliest. De weg naar het einddoel is dat wat telt. Dit is altijd al zo in de serie geweest, dat is het dit keer weer.

Uitdaging genoeg
Aangezien spelers in voorgaande delen vaak niet doorhadden dat er meerdere wegen naar Rome leidden, is er dit keer een hele berg Challenges in het spel verweven. Dit zijn een soort Achievements per level die je vrij kan spelen als je een missie op verschillende manieren doorspeelt. Denk hierbij aan collectables, het ongezien blijven, meerdere wijzes om iemand om te brengen, enzovoort. De beloningen die je krijgt voor het behalen van meerdere achievements zijn niet wereldschokkend. De kracht zit er vooral in dat je doorhebt dat het spel je meer biedt dan je denkt. Er is genoeg reden om sommige missies meerdere malen te spelen, wat een enorm pluspunt is voor de toch al lange levensduur (zo'n vijftien uur om het verhaal een keer door te spelen).

Naast de singleplayermodus hebben ze bij IO Interactive nagedacht over het verwerken van een multiplayer in de game. Dit heeft geresulteerd in de Contracts-modus, een erg leuke toevoeging aan het pakket dat Hitman: Absolution heet. In deze modus creëer je eigen uitdagingen (contracten) of speel je die van anderen. Het principe is eenvoudig: je loopt door een willekeurige map en vermoordt daar een karakter. De wijze waarop je dit doet wordt opgeslagen en vervolgens is het aan andere spelers om dit eveneens uit te voeren en hiermee een betere score neer te zetten.

Toegankelijkheid is de nieuwe trend
Maar hoe mooi het totale plaatje ook klinkt, alles valt of staat met de gameplay. Daarin zijn in dit deel behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd om het spel toegankelijker te maken. De meest opvallende is wel dat het spel je niet meer direct afstraft als je al schietend door een level heen wilt gaan. Er liggen voldoende wapens verborgen in de levels om voluit te gaan, als je dat wilt. Gelukkig laat de game wel in alles merken dat deze mogelijkheid optioneel is. Eerder genoemde challenges, checkpoints (op easy en normal) en omgevingen lenen zich nog steeds uitermate voor de stealth-aanpak. Echter, mocht je aanpak mislukken, dan hoef je niet altijd alles opnieuw te doen en kan je alsnog met kogels het einde behalen. Hierdoor kan je eerst genieten van de verhaallijn om later alsnog bepaalde levels opnieuw op een andere wijze te proberen. De challenges en opzet van de levels zorgen ervoor dat je dit ook zeker wilt doen.

Ten opzichte van zijn voorgangers heeft IO Interactive wat nieuwe zaken aan de stealthgameplay toegevoegd. De belangrijkste is het instinct dat agent 47 door de jaren heen heeft opgebouwd. Hitman 47 kan op zijn instinct vertrouwen door dit te activeren. Tijdens deze actie loopt er een balk langzaam leeg en krijg je te zien wat Agent 47 allemaal weet door zijn jarenlange ervaring. Looppaden van vijanden worden zichtbaar, net als de plekken waar zich andere personen bevinden en hij kan via deze modus makkelijker vijanden passeren. Instinct zorgt ervoor dat het spel iets toegankelijker wordt. Dat wil echter niet zeggen dat het spel er makkelijker op wordt. Helemaal als je een level volledig als silent assassin wilt voltooien, staat je een behoorlijk pittige uitdaging te wachten.

Nog meer trends
Puur vergeleken met eerdere delen zijn de indrukwekkende, grote locaties grotendeels vervangen door kleinere, afgesloten locaties die gezamenlijk een geheel vormen. Bij sommige missies is de vrijheid van aanpak hierdoor wel heel beperkt. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door enkele hele sterke open missies. Aangezien het doel niet in elk level een kill is, blijft de weg naar het behalen van de doelen niet wezenlijk anders dan we gewend zijn. Het is daarom ook geen smet op de beleving dat het spel een iets andere opzet kent. Het is alleen duidelijk dat er concessies zijn gedaan om het verhaal te vertellen.

In steeds meer games zien we dat echt alles voor je wordt bijgehouden. Daar is Hitman: Absolution geen uitzondering in. Je krijgt per level een score, gebaseerd op je aanpak. Hoe voorzichtiger, hoe hoger de score. Deze score wordt constant vergeleken met die van je vrienden en andere Hitman-bezitters. Daarnaast is er een volledige lijst aan statistieken terug te vinden waarop je praktisch alles terug kan vinden wat je doet. Van je favoriete wapens tot het aantal varkens dat je hebt afgeschoten.

See no evil, hear no evil
Naast deze strak en stijlvol weergegeven menu's zijn er de prachtige en ruim gedetailleerde omgevingen in de game zelf. Er is over elke exploreerbare vierkante centimeter nagedacht. De nieuwe engine, Glacier 2, is daarnaast in staat om grote mensenmenigtes zonder haperingen in beeld te brengen op je console. Dit ziet er erg indrukwekkend uit en doet je af en toe afvragen of we al moeten overstappen naar een nieuwe generatie. Uiteraard zijn er wel wat gebreken op te noemen binnen de engine. Dit zijn echter over het algemeen verwaarloosbare zaken die je absoluut voor lief wilt nemen bij de grafische kracht die dit spel in zich heeft.

De wereld werkt door zijn grafische pracht; het komt echter tot leven door de audio. Dit is namelijk het absolute hoogtepunt van Absolution. Muziek past zich op een hele dynamische wijze aan je speelstijl aan. Daarnaast zijn er overal in de verschillende levels gesprekken op te vangen tussen belangrijke en minder belangrijke NPC's. Veel van deze gesprekken vang je waarschijnlijk in het voorbijgaan op; toch loont het soms om even stil te staan en te genieten van alle persoonlijke perikelen. Soms snap je door het opvangen van terloopse gesprekken sommige zaken in je omgeving beter. Voor de personages en stemmen in deze game is er gebruikgemaakt van een aantal bekende film- en serie-acteurs (oa. Keith Carradine uit Dexter). Hierdoor komen alle gesprekken erg geloofwaardig over.

(.. voeg hier een kwaadaardige lach in ..)
Tot slot is er ontzettend veel humor in het spel terug te vinden. De game dwingt de speler om sadistisch en macaber bezig te zijn. Echter, de wereld is enorm luchtig en absurdistisch. Dit is altijd al een signatuur geweest van de Hitman-serie, maar is dit keer meer aanwezig dan ooit tevoren. Als je lang stilstaat bij een andere brede, kale, mannelijke NPC krijg je een liefelijk tikje tegen de bips en een knipoog. Gesprekken die je opvangt in de wereld kunnen handelen over prostaatproblemen, maar ook vang je de onzekerheden van een Koreaanse hotelmedewerkster op.

Conclusie
Agent 47 is door de jaren heen veranderd. De kale man heeft meer emoties gekregen. Het spel is door de jaren heen eveneens veranderd en is uitgemond in een concessie tussen het aloude Hitman-concept en de huidige consument die enigzins toegankelijkheid verwacht in een spel. Elke vernieuwing roept altijd vijanden op. Ondanks dat de beleving niet helemaal gelijk is aan voorgaande Hitman-games en het allemaal net iets toegankelijker is blijft er een fantastisch pakket aan mogelijkheden staan en is dit veruit de meest omvangrijke stealthgame op dit moment. Niks dan lof voor deze titel. Agent 47 staat in ieder geval stevig op de grond, de vloedgolf aan toptitels voorbij!

Score
Presentatie:
9.5