Reviews
Auteur: Zeno

Datum: 18-11-2012 18:49

Epic Mickey 2: The Power of Two

Twee jaar geleden bracht ontwikkelaar Junction Point Studios ons Disney Epic Mickey voor de Nintendo Wii. De game voerde ons naar Wasteland, een gebied vol met Disney-figuren die door veel mensen zijn vergeten. Het vervolg, Epic Mickey 2: The Power of Two, is ook voor de PlayStation 3 en Xbox 360 verschenen (hij komt later uit voor de pc en Wii U) en leidt ons wederom naar het fantasierijke land. Staat ons daar een episch avontuur te wachten?

Epic Mickey 2 begint op het moment dat een aardbeving Wasteland treft. Vlak hierna verschijnt de Mad Doctor, die in de originele game je vijand was en de heerser van het magische rijk wilde worden. Hij begint te zingen en vertelt in zijn lied dat hij nu een ander mens is, dat er gevaarlijke wezens op weg zijn en dat hij wil helpen te voorkomen dat Wasteland wordt vernietigd. De dokter krijgt zijn tweede kans en het is tijd om Mickey Mouse terug te halen om ook mee te helpen. In Wasteland aangekomen moet Mickey samenwerken met het konijn Oswald, die bekend staat als de eerste succesvolle creatie van Walt Disney en Ub Iwerks. Samen gaan de twee op pad om de schade van de aardbeving te repareren.

Epic Mickey 2: The Power of Two

Met je kwast in de hand kom je door het ganse land
In het spel moet je veel gebruikmaken van een magische kwast. Met verf kun je doorzichtige gebouwen en voorwerpen inkleuren en massief maken, zodat je er overheen kunt lopen. Met verfverdunner verwijder je de kleur en zorg je ervoor dat je door de omgeving heen kunt lopen. Hiermee kun je ook de nodige vijanden die je op je pad treft verslaan. De besturing en de camera willen niet altijd meewerken, waardoor het soms wat tijd kost om de tegenstanders te verslaan, maar over het algemeen is het goed te doen. Verder bevat Epic Mickey 2 verschillende puzzels die inspelen op de krachten van je kwast. Helaas bieden deze puzzels weinig uitdaging en voelen ze repetitief en ongeïnspireerd. Andere puzzels, waarbij je bijvoorbeeld met voorwerpen moet slepen en ze op de juiste plek moet zetten, zijn even eenvoudig en inspiratieloos. Ook de schakelaars die Oswald moet activeren bieden niet de vernieuwing of uitdaging waar je als gamer op zit te wachten. De puzzels bieden niets wat je niet al in eerdere games hebt meegemaakt. Dit is niet alleen jammer; het is demotiverend. Dat Oswald niet altijd direct doet waar je om vraagt, maakt het oplossen van de puzzels nog vervelender.

Epic Mickey 2: The Power of Two

Vallen, opstaan en weer vallen
Een ander belangrijk onderdeel van Epic Mickey 2 zijn de platformelementen. Mickey en Oswald moeten zowel in 3D als in 2D vaak genoeg van A naar B zien te komen met tussenliggende obstakels en platformen. De ene keer is enkel springen genoeg, maar een andere keer moeten Mickey en Oswald elkaar helpen door elkaar omhoog te gooien. Soms moet je een grote afstand overbruggen door aan de voeten van Oswald te hangen, die zijn oren gebruikt om een tijdje te kunnen zweven. De verschillende elementen die samen het platformgedeelte vormen zorgen helaas niet voor voldoende variatie. Daarvoor zitten de levels namelijk te simpel in elkaar. Toch is dit gameplayonderdeel een stuk moeilijker dan de puzzels, helaas met dank aan de besturing. Mickey lijkt namelijk niet altijd direct te reageren na een druk op de knop, wat het timen van je sprongen lastig maakt. Ook zijn de afstanden tussen obstakels vaak moeilijk in te schatten en glijd je nog wel eens weg aan de voorkant van een platform, terwijl je de keer erna voor je gevoel dezelfde sprong maakt en wel veilig landt. Volledige controle over Mickey is in Epic Mickey 2 dus helaas niet aanwezig en de muis kukelt onnodig vaak de afgrond in. Tien jaar geleden keek je hier niet van op, maar van de physics en de besturing van een moderne game mogen we absoluut meer verwachten.

Epic Mickey 2: The Power of Two

Gedeelde smart is geen halve smart
Epic Mickey 2 heeft niet voor niets als subtitel 'The Power of Two'. Waar je in de eerste Epic Mickey in je eentje speelde, kan het vervolg namelijk met z'n tweeën offline gespeeld worden. De tweede speler kruipt dan in de huid van Oswald. Met een druk op de knop wordt het beeld in tweeën gedeeld en kan een vriend meedoen. Dit systeem werkt prima en samen puzzels oplossen, hoe eenvoudig en repetitief dan ook, is veel leuker dan in je eentje. Ook heb je geen last meer van de een konijn dat niet doet wat jij wil, mits je vriend meewerkt natuurlijk. Helaas verandert de coöperatieve gameplay niets aan de besturing en blijft onnodig vallen met z'n tweeën nog steeds onnodig vallen.

Disney-sfeer is aanwezig
Terwijl je hoofdpijn kunt krijgen van de tergende besturing, kijk je je ogen uit in Wasteland. De wereld is ontzettend vrolijk, kinderlijk en kleurrijk; typisch Disney. Daarnaast zijn de cutscenes schitterend, evenals de tekenfilmachtige tussenfilmpjes. Deze zijn ook heel Disney-achtig en zorgen voor de vrolijke noot, mede dankzij de stemacteurs. Waar de personages in het eerste deel nog sprakeloos waren, bevat Epic Mickey 2 de nodige grappige dialogen die zijn ingesproken door de vertolkers van de tekenfilmfiguren. Ook wordt er gezongen door de personages, zoals we dat vooral van de oudere Disney-films kennen. Daarnaast hoor je tijdens het rondlopen in Wasteland achtergrondmuziek die het Disney-gevoel uitstekend representeert.

Epic Mickey 2: The Power of Two

Conclusie
De gameplay van Epic Mickey 2 is repetitief, ongeïnspireerd en alles behalve innovatief. Daarnaast is de besturing niet meer van deze tijd. De coöperatieve functie maakt de puzzels wat dragelijker, maar doet niets aan het gebrek aan controle dat je met name bij het springen hebt. Mickey mist hierdoor ontzettend vaak een platform, waardoor frustratie de boventoon voert. Naast de gameplay zie en hoor je Disney gelukkig op zijn best. Dit met dank aan de vrolijke, kleurrijke wereld, grappige cutscenes, achtergrondmuziek, stemmen en liedjes die worden gezongen. Helaas is de sfeer alleen echter niet genoeg om van Epic Mickey 2: The Power of Two een goede game te maken.

Score
Presentatie:
8.5