Reviews
Auteur: Jelco

Datum: 28-07-2009 18:48

Anno 1404

Iedere gamer heeft bijna wel een serie die hij vanaf het eerste deeltje al speelt. Dit is ook het geval bij mij met Anno. Vanaf Anno 1602 ben ik al verliefd op deze serie. Vorige maand verscheen er een nieuw deel van deze serie en ik kreeg de eer om deze game te mogen recenseren.

In Anno 1404 is uiteraard het basisprincipe van de game niet veranderd. Je zult weer de kans krijgen om een grote stad te bouwen en te regeren over de hele wereld. Echter zijn er veel nieuwe aspecten aanwezig in deze game vergeleken met het vorige deel. Op deze vernieuwing zal ik later terugkomen.

Voor de mensen die niet bekend zijn met de Anno-serie eerst een korte uitleg hoe Anno werkt. Anno 1404 is grotendeels een Citybuilder. Je begint met een haven of boot en enkele grondstoffen. Hiermee bouw je meestal eerst een houthakkerhut, vissershut en een marktje en wellicht wat houten huizen. De mensen die in deze huizen wonen hebben zo hun behoeftes. In het begin zullen deze eisen niet hoog zijn, maar wanneer je huizen gaan groeien en je dorp verandert naar een stad met stenen huizen zullen de bewoners meer eisen. Zo zullen zij ook luxe producten gaan eisen. Wanneer je zorgt dat de jouw land aan de behoeftes van de inwoners voldoet, zul je meer inwoners krijgen, waardoor je meer geld kan innen door middel van belasting. Hierdoor kan je land nog meer uitbreiden. Hierdoor wordt er een positieve spiraal gecreëerd. Maar let op, teveel belasting vragen werkt juist weer negatief.

Nieuw in Anno 1404 ten opzichte van de voorganger, is de Oosterse wereld, ofwel de Orïent genoemd. De Oriënt is gebaseerd op de Noord-Afrikaanse landen Egypte en Tunesïe. De Orïent speelt een hele belangrijke rol in Anno 1404, want je zult met ze moeten gaan samenwerken, zodat jouw stad ook weer verder kan groeien. Zo zullen jouw inwoners graag specerijen willen, die alleen groeien op Oosterse eilanden. Echter is de grond daar zo droog, dat er niks groeit. Hier heeft men in de Orïent een oplossing voor gevonden. Zij hebben een gebouw, dat lijkt op een waterpomp en de grond bewatert, waardoor er wel planten kunnen groeien. Deze techniek krijg je echter niet zo maar van de Orïent, hiervoor zal je eerst reputatie moeten opbouwen bij de Orïent. Verder heeft men in de Orïent een eigen bouwstijl, waarin duidelijk de vergelijking met Egypte te maken is.

Het vechtsysteem is in Anno 1404 ook op de schop gegaan. Het is overigens niet groter of beter geworden. Het oorlogvoeren is eigenlijk zelfs zeer passief geworden. De ontwikkelaars zijn zich er van bewust dat de game meer een citybuilder is dan een echte RTS, maar af en toe oorlogvoeren lijkt toch zeker een verrijking van de game. In Anno 1404 kan je op je eiland nog wel steeds legers maken en dan met je vloot ten strijde trekken. Op het eiland van je tegenstanders sla je een kamp op en ga je daarna ten aanval. De speler heeft echter weinig invloed op de uitslag. Ook zullen oorlogen weinig voorkomen, want de kosten van je soldaat zijn zeer hoog, waardoor je eerst een gigantische stad moet hebben om met de belastinginkomsten je soldaten te kunnen betalen.

Anno 1404 ziet er uitstekend uit. Elke keer leggen ze de laat hoger en dit keer zijn de animaties van de inwoners, beesten en andere dingen zeer verbeterd. Houthakkers zie je echt de boom omhakken die dan weer zeer natuurlijk omvalt, ook zie je inwoners de was uithangen en gaan mensen dronken naar huis nadat ze een bezoek gebracht hebben aan de kroeg om de hoek. Dit streept het feit dat de inwoners soms door hekken en muurtjes lopen gelijk al weg. Ook de beesten die leven in de werelden van Anno lijken zeer realistisch. Je kunt soms minuten lang zitten kijken naar het mooie water met eruit springende dolfijnen en walvissen, waardoor je echt zin krijgt om zelf een verfrissende duik te nemen. Ook de rondvliegen de volgens zijn mooi om te zien. Om terug te komen op het water, kan eigenlijk wel worden gesteld, dat Anno 1404 het mooiste water bezit van alle videogames die momenteel op de markt zijn. Ook zijn de gebouwen en boten nog meer gedetailleerd dan dat we al in Anno 1701 gezien hadden.

De game is eenvoudiger geworden dan de voorgaande delen. Zo zijn de ingewikkelde menuutjes passé en is het maken van een handelsroute makkelijker dan ooit te voren. Maar de game blijft een hoge instapdrempel houden. Dit komt met name omdat je op zoveel dingen te gelijk moet letten, iets wat vooral voor een nieuweling met de Anno serie wennen zal zijn. Gelukkig biedt Anno verschillende speelmodi. Eén hiervan is de campaign. Hierin zul je missies voor je vaderland moeten uitvoeren. Ook is de campaign eigenlijk een soort lange tutorial, want door middel van de missies ga je de game steeds meer begrijpen. Daarnaast biedt Anno 1404 nog de vrij mode, waarmee je alles zelf kunt beslissen. Wanneer je deze game hebt zul je waarschijnlijk het meeste met deze mode spelen. En de derde mode die je kunt kiezen in Anno is de Scenariomode waarin je wat spannende scenario’s voor je kiezen krijgt.

Toch maakt Anno 1404 één grote fout en dat is het weglaten van de multiplayer. In de vorige delen kon je nog tegen je vrienden ten strijde trekken. Dat is nu niet meer mogelijk en je zult het dus alleen met de single-player moeten doen. Verder zijn de laadtijden voor het starten van een game lang en het opslaan van je spel neemt ook al snel een halve minuut tijd in beslag.

Op de laatst genoemde punten na is er echter weinig negatiefs in de game vinden. Natuurlijk zijn sommige dingen ook puur een kwestie van smaak, maar de game zit goed in elkaar en er zijn geen of nauwelijks fouten aanwezig. De game is een grafisch bolwerk en toch al speelbaar met milde systeemeisen. De wereld in de game leeft gewoon en de game heeft een hoog replay gehalte wat zorgt voor nog meer gameplay uren. Anno 1404 biedt door het uitwisselen van technieken nog meer diepgang dan de voorgaande delen. Ik ben dan ook blij dat ik deze game in mijn collectie mag begroeten.

Score
Presentatie:
8.0