Previews
Auteur: Zeno

Datum: 03-10-2010 21:25

Multi
NBA 2K11

Ieder jaar wordt er een strijd gestreden tussen FIFA van Electronic Arts en Pro Evolution Soccer van Konami. Een soortgelijke strijd is elk jaar gaande tussen twee basketbaltitels: NBA Live en NBA 2K. Waar NBA Live het op de vorige generatie consoles erg goed deed, heeft NBA 2K het stokje overgenomen sinds de huidige generatie. Niet alleen qua reviewcijfers doet 2K het beter dan Live, maar ook heeft het de afgelopen jaren meer weten te verkopen. Ook dit jaar zal dit zo zijn.

Het lijkt misschien vreemd om te lezen dat ik er zo zeker van ben dat NBA 2K dit jaar beter zal verkopen dan Live, maar de uitleg is heel simpel. EA Sports heeft namelijk in mei bekendgemaakt dat het stopt met de Live-serie en verdergaat met NBA Elite. Daarnaast heeft EA na negatieve feedback - ook van fans van de franchise - de knoop doorgehakt en eind september aangegeven dat NBA Elite 11 is uitgesteld tot 2011. Het bedrijf komt dit jaar nog wel met het over-de-top spel NBA Jam, maar voor de meer serieuze basketbalgame moet je dit jaar bij NBA 2K11 zijn.

Michael “Air” Jordan
2K zal niet alleen dit jaar meer basketbalspellen verkopen dan EA, maar nu de concurrentie zonder (serieuze) game komt, zullen er waarschijnlijk ook veel gamers de overstap maken. Iets anders dat de verkoop zal stimuleren is de man die de cover van NBA 2K11 siert: Michael Jordan. Behalve dat hij met z’n tong uit z’n mond hangend - alsof hij een hond is die naar verkoeling zoekt - op het hoesje staat, zal hij voor het eerst sinds zijn afscheid van de NBA in 2003, speelbaar zijn. Jordan, die door velen wordt gezien als de beste basketballer, en zelfs als de beste atleet ooit, heeft zelfs twee eigen modes.

NBA 2K11

De Jordan Challenge is een mode waarbij je de controle krijgt over Jordan’s Chicago Bulls en tien wedstrijden naspeelt waar elke basketballiefhebber wel eens over gehoord heeft. Voor de wedstrijd begint krijg je doelstellingen die overeenkomen met de prestaties die Jordan destijds heeft geleverd in de wedstrijden. Zo moet je in een wedstrijd tegen de Cleveland Cavaliers zowel 69 punten of meer scoren, minstens 50% van je schotpogingen, en de wedstrijd winnen. Naast Jordan zul je andere spelers uit zijn tijd zien. Denk aan Scottie Pippen en Dennis Rodman bij de Bulls, en Karl Malone en John Stockton bij de Utah Jazz. Deze ploegen zul je niet alleen in deze mode tegenkomen, maar zijn ook speelbaar in andere modi. Wat ook leuk is dat er met de regels uit die tijd gespeeld wordt. De basketbalregels zijn namelijk in de loop van de tijd veranderd en het is mooi dat ze hier aan denken.

Heb je alle wedstrijden succesvol afgerond – de doelstellingen dus behaald - dan speel je een nieuwe mode vrij: MJ: Creating a Legend. Bij deze mode kies je ervoor Jordan te laten spelen bij één van de dertig huidige NBA-teams met de basketballers die tegenwoordig spelen. Je bestuurt niet meer het hele team, maar net als bij de My Player mode - die er sinds NBA 2K10 in zit en we verderop in deze preview bespreken – heb je de controle over één speler, in dit geval natuurlijk Michael Jordan. Je begint als Jordan zoals hij zijn carrière in de NBA begon. Je bent atletisch gezien fantastisch, maar je kunt nog niet zo goed schieten en zowel aanvallend als verdedigend ben je nog niet zo goed als Jordan was op het hoogtepunt van zijn carrière. Naarmate je loopbaan vordert verdien je Skill Points, die je kan gebruiken om bepaalde vaardigheden te verbeteren. Je doorloopt een carrière om uiteindelijk, als Jordan een jaar of 40 is, je loopbaan af te sluiten. Een leuk detail is dat je niet alleen qua vaardigheden maar ook qua uiterlijk verandert. Zo heb je aan het begin van de mode een kort kapsel en later zelfs kaal zijn, net zoals dat in het echt zo was.

NBA 2K11

De My Player mode
Ik heb het net al kort over deze mode gehad. Het is een mode die sinds vorig jaar in NBA 2K zit en dit jaar flink is uitgebreid. Het eerste dat je doet is een eigen speler aanmaken, die je qua uiterlijk en uitrusting - denk aan zweetbandjes en kniestukken - naar eigen wens kunt aanpassen. Hierna volg je een traject, waarbij je scouts en trainers moet overtuigen dat je goed genoeg bent. Zijn ze niet overtuigd, dan kun je naar de D-League gestuurd worden om daar ervaring op te doen. Uiteindelijk is het de bedoeling een NBA-team te halen en het beste uit je carrière te halen.
Een nieuw onderdeel van de My Player mode zijn de persconferenties, waarbij je antwoorden invloed hebben op de manier waarop de fans, je team en de NBA in zijn geheel op jou reageren. Het resultaat zie je bijvoorbeeld terug in gejuich, boegeroep, het al dan niet verkrijgen van sponsors en of teamgenoten jou de bal gunnen. Waar bij NBA 2K10 veel kritiek over was, was hoe je prestaties tijdens wedstrijden werden beoordeeld. 2K heeft aangegeven dat ze de logica hierachter hebben verbeterd en je dus minder vaak gestraft wordt voor beslissingen die eigenlijk niet zo verkeerd zijn. Een ander aandachtspunt is hoe goed spelers kunnen worden. In NBA 2K10 zag je vaak spelers wier vaardigheden allemaal op 99 (het maximum) zaten, wat online een probleem was. Steeds tegen spelers van 2,30 meter spelen, die ook nog eens qua vaardigheden perfect zijn, is namelijk niet leuk. Dit jaar heeft 2K er daarom voor gekozen level caps te gebruiken, waardoor niet alle vaardigheden gemaximaliseerd kunnen worden. Ook heeft 2K aangegeven dat mensen die vals spelen worden geband. Gamers die het spel hacken en alle vaardigheden op 99, dus ook die met een level cap die lager ligt, zullen hun speler verliezen. Hoe serieus 2K hiermee omgaat, moet nog blijken, maar het heeft wel aangegeven dat Microsoft ook mee wil werken met het bannen van cheaters, en dat is een mooie zaak.

De Association mode
De Association, de mode waarin je in de huid kruipt van zowel de general manager, als de coach en de spelers, was jarenlang de belangrijkste offline mode. Of dit met de komst van de My Player en Jordan modes veranderd is, durf ik niet te zeggen, maar 2K heeft wel weer een aantal dingen verbeterd. Zo moet de manier waarop spelers van team verwisselen op een positieve manier sterk zijn veranderd. In vroegere games zag je dat spelers in een seizoen voor elkaar geruild werden en ze later weer teruggeruild werden, iets wat in het echt (vrijwel) nooit gebeurt. Ook kwam het vaker dan eens voor dat een ruil onlogisch was en in het echt nooit gemaakt zou worden. 2K heeft aangegeven dat er rekening wordt gehouden met de situatie waar de teams mee te maken hebben bij het tekenen en ruilen van spelers en draft picks. Wat het ruilen makkelijker moet maken zijn de Player Finder en Trade Finder. Hiermee kun je spelers vinden die aan jouw eisen voldoen en erachter komen welke ruilen mogelijk zijn en andere teams zien zitten. In de draft wordt een soortgelijke logica gebruikt als bij het ruilen en tekenen van vrije spelers. Teams zullen niet alleen kijken naar wie de beste speler in de draft is, maar ook kijken op welke positie ze versterking nodig hebben.
Iets wat qua presentatie interessant is, zijn de dynamische bezoekersaantallen. Speelt je team erg goed, dan zal je meer bezoekers krijgen. Ook de spelers die in je team zitten en de ploeg waartegen je speelt hebben invloed op de bezoekersaantallen.

De presentatie
Nu we het toch over presentatie hebben, ga ik hier verder op in. Het was één van de dingen waar EA, zelfs volgens veel NBA 2K-aangangers, in voorgaande jaren beter in was en 2K heeft erg haar best gedaan hier iets aan te doen. Zo moeten de wedstrijden er veel meer uitzien zoals je ze op tv ziet. Denk hierbij aan beelden waarbij je basketballers uit de spelersbus ziet stappen, shots van de buitenkant van de stadions en een verbeterde halftime show, waarbij de eerste helft van de wedstrijd wordt besproken en hoogtepunten worden getoond. Andere dingen die je terug zal zien, zijn meer camerastandpunten waaruit je kunt kiezen en het scorebord, dat nu rechts onderin staat, in plaats van bovenaan. Dit moet vooral visueel gezien verschil maken.
Iets waar op het forum van 2K Sports genoemd werd, is het feit dat de playoffwedstrijden niet heel anders waren dan wedstrijden uit het reguliere seizoen. In NBA 2K11 moet dit veranderen. De playoffs zou je veel intenser moeten beleven, onder meer door het publiek dat een stuk luider is dan anders.
Ook het commentaar tijdens wedstrijden is aangepakt. Zo moeten de uitspraken beter moeten corresponderen met wat er op het veld gebeurt en moet het gevarieerder zijn. Wat de graphics betreft lijken er geen grote veranderingen te hebben plaatsgevonden, maar op het gebied van presentatie mogen we heel wat verwachten.

NBA 2K11

Vernieuwde en verbeterde gameplay
Nieuwe en bijgeschaafde modes en een opgepoetste presentatie, dat klinkt natuurlijk mooi, maar het leveren van een goede game valt of staat bij de gameplay. Vooral sporttitels moeten het hier van hebben. Een belangrijke aanpassing op dit gebied zou moeten zijn dat je meer controle hebt over de spelers. De besturing moet wat flexibeler werken en de game kent meer verschillende animaties dan ooit tevoren. Deze animaties zouden vloeiender in elkaar over moeten lopen en er zou meer verschil moeten zijn tussen verschillende spelers. Iets waar veel mensen op gehoopt hadden is terug van weggeweest, namelijk de schijnpasses, waarmee je de tegenstander het bos in kunt sturen. Het dribbelen heeft 2K ook aangepakt. Dit moet intuïtiever werken, wat wil zeggen dat de moves die je op het scherm ziet, beter overeenkomen met wat je met de controller doet, dan in eerdere games. Ook het opzetten van het spel moet beter werken, zonder dat je de controle over de spelers verliest. We hebben het nu eigenlijk alleen nog over het aanvallen gehad, maar om wedstrijden te winnen zul je ook moeten verdedigen. Vorig jaar kon je de aanvaller nog volgen met één druk op de knop, wat er aan de ene kant voor zorgde dat je vrij lui kon verdedigen, maar aan de andere kant had je weinig vrijheid en kon je minder snel reageren op wat de aanvallende speler deed. Dit jaar bepaal je helemaal zelf welke kant je als verdediger op gaat en daardoor zou de kwaliteit van je verdediging weer gebaseerd moeten zijn op je eigen vaardigheden, zoals het hoort. De kunstmatige intelligentie zou zowel op aanvallend als verdedigend gebied versterkt moeten zijn. De AI zou beter moeten weten wanneer men bijvoorbeeld met twee man op één aanvaller moet verdedigen, en op aanvallend vlak beter moeten anticiperen op de gaten die de verdediging laat vallen. Je kunt nu ook kiezen uit drie speelstijlen: standaard, casual en simulatie, of zelf instellingen aanpassen, wat invloed heeft op het spel.

NBA 2K11

Online
Eén van de grootste problemen die mensen hadden met voorgaande games waren de vertragingen tijdens wedstrijden die online werden gespeeld. 2K Sports heeft nieuwe servers beloofd die werken met glasvezel, wat de verbinding stabieler moet maken. Verder heeft het bedrijf geen veranderingen bekendgemaakt, maar als alles werkt zoals men verwacht, is het al een forse verbetering.

Conclusie
2K heeft dit jaar geen last van EA en als de beloften worden nagekomen en de verschillende onderdelen zo goed zijn uitgewerkt als men doet geloven, zou NBA 2K11 wel eens de droom kunnen zijn van alle gamende basketballiefhebbers.

Delen:
Reacties
03-10-2010 21:42
Romar
Erg mooie preview. Vind alleen sportspellen al snel saai worden, jammer, want lijkt me wel een goede game. Al voegt het Jordan gedeelte wel veel toe, dus misschien is het dan minder saai!
03-10-2010 21:48
Zeno
Romar schreef:
Erg mooie preview. Vind alleen sportspellen al snel saai worden, jammer, want lijkt me wel een goede game. Al voegt het Jordan gedeelte wel veel toe, dus misschien is het dan minder saai!

Ik moet zeggen dat ik NBA 2K10 al vrij snel heb weggelegd. Daarna heb 'k het nog wel een paar keer geprobeerd, maar dat werd niets. Hopelijk komt daar dit jaar verandering in, hoewel dat niet zo goed zou zijn voor de activiteit op de site :P

Oh ja, nog bedankt voor het compliment :)
07-10-2010 12:20
Antoon
Ik verheug me veel meer op NBA "Boom-shaka-laka" Jam. Hou niet van realistische basketball-games.
Plaats een reactie (Niet ingelogd) Inloggen | Registreren

Naam

E-mailadres (Niet zichtbaar)

Game
Genre: Sport
PEGI: 3+
Ontwikkelaar: Visual Concepts
Uitgever: 2K Sports
Release: 08-10-2010
Beschikbaar op: Xbox 360 PlayStation 3 Wii PlayStation Portable PC PlayStation 2
Waardering

Member-cijfer: 3.2/10 (28 stemmen)

N/A

GameCloud score

Loudtronics music store